Vláda má znovu na stole Politiku ochrany klimatu (POK), tentokrát jako ministerský dokument místo vládní strategie. Měla ji schválit minulé léto, nicméně zabránil tomu titulek v Blesku strašící cenami benzinu.
Vláda má znovu na stole Politiku ochrany klimatu (POK), tentokrát jako ministerský dokument místo vládní strategie. Měla ji schválit minulé léto, nicméně zabránil tomu titulek v Blesku strašící cenami benzinu.
Politika určovaná titulky není nejlepší vizitka vlády, není to ale jen o bulvárních titulcích. V zemi, kde lidé nemají jistotu, že jim nová nájemní smlouva nezdraží bydlení o půlku, že jim na účet přijde sociální podpora včas nebo že je státní systém ochrání před energetickou krizí, nelze možná očekávat jinou reakci.
A právě proto je nutné se ptát, jak Politika ochrany klimatu (s velkým i malým P) reflektuje současnou sociální situaci. Přispívá k řešení energetické a dopravní chudoby? Umožňuje domácnostem žít v energeticky účinném a stabilním bydlení? Zajišťuje dostupnou energii z obnovitelných zdrojů? Řeší situaci nejzranitelnějších domácností?
Pojďme se nejprve podívat, jak POK tato témata pokrývá. „Kvalitní renovace budov jsou hlavním systémovým nástrojem pro redukci problému energetické chudoby,” zaznívá zde a z toho vyplývá i priorita: „Zvýšit tempo hlubokých renovací na 3 % budov ročně, včetně veřejných budov a domácností ohrožených energetickou chudobou.” Politika zmiňuje obecné principy, např. že „dekarbonizaci je nutné propojit s citlivou sociální politikou,” i ambice typu „posílit práva nájemníků a chránit je před neadekvátním růstem nájmů.” Z konkrétních opatření tu najdeme jen přípravu Sociálního klimatického plánu.
Nastartuje tedy POK klimatickou politiku pro lidi, a zejména ty nejzranitelnější? POK na ně sice myslí, v současnosti tu ale nenalezneme plán, který by s konkrétními návrhy vykročil dopředu. Zaprvé: neřeší, jak k ochraně domácností má dojít. Jak vláda zajistí, že se zrenovují bytové nebo rodinné domy energeticky chudých domácností? Jak mají zákony ochránit nájemníky? Jak bude chránit před vysokými cenami?
Zadruhé: existující politika směřuje k sociálním účelům jen zlomek peněz dostupných k dekarbonizaci. Máme sice Novou zelenou úsporám Light, pořád jde ale poměrově nepatrnou část v porovnání s velikostí Modernizačního fondu nebo původní Nové zelené úsporám, odkud peníze putují častěji firmám a bohatším vlastníkům nemovitostí. Pokud má sociální klimatická politika fungovat, je na ní potřeba dát peníze, a to jak na kompenzace domácnostem (např. ve formě klima-bonusu na ceny energií pro nízkopříjmové) nebo na investice do řešení pro zranitelné domácnosti, jako je výstavba dostupného bydlení, renovace bytových domů nebo záchrana systému centrálního vytápění a jejich převod na nefosilní zdroje.
K tomu lze využít finanční nástroje, např. garantované nebo nízkoúročné půjčky, na které se často zapomíná. Zejména by se daly využít u projektů, které jsou dlouhodobě návratné (např. energetické úspory, obnovitelné zdroje energie, výstavba bydlení apod.). Že je o ně zájem, vidíme třeba u programu výstavby dostupného bydlení pod Státním fondem podpory investic.
Zatřetí: není to jen o dotacích, ale i o zákonech. Legislativní ochraně nájemníků by pomohlo např. omezení řetězení krátkodobých smluv; k řešení energetické chudoby zase nastavení dávkového a daňového systému tak, aby domácnostem doopravdy ulehčoval. Například reforma dávek aktuálně podmínky zhoršuje, místo aby pomáhala domácnostem zvládat rostoucí náklady na energie. Pomoct může i jasně definovaný standard důstojného bydlení – takovou politiku najdeme třeba ve Švédsku, kde byty musí být vytápěny na 21 °C a zároveň v létě nepřesahovat 26 °C.
Začtvrté: pro mobilizaci zranitelných domácností je potřeba nový přístup ke komunikaci. Inspirací může být belgický model, kde žádost o dotace vyřizuje zprostředkovatel – obvykle městský úřad nebo nezisková organizace. Ta komunikuje jak s nájemníky, tak s majiteli a zároveň se samotným poskytovatelem podpory. Zajišťuje tím férové podmínky i zachování důvěrnosti informací o domácnostech, které se tak nemusí dostat k majitelům nemovitostí. V Česku by se taková role mohla dobře doplňovat s garancí bydlení v novém zákoně o podpoře bydlení. V ČR se komunikace daří např. v projektu Prevence energetické chudoby od Ministerstva práce a sociálních věcí, který by bylo vhodné škálovat.